اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

تمدید مهلت ثبت‌نام پایه اول شاهد تا 20 خرداد/ جزئیات ثبت‌نام مدارس شاهد

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش به تشریح جزئیات برنامه‌های مدارس شاهد و ایثارگران پرداخت.

تمدید مهلت ثبت‌نام پایه اول شاهد تا 20 خرداد/ جزئیات ثبت‌نام مدارس شاهد

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محمدرضا رزاقی مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری که امروز در ساختمان شهید بهشتی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: اداره‌کل شاهد و ایثارگران در ساختار آموزش و پرورش زیر نظر مستقیم وزیر فعالیت می‌کند و مستقل از سایر حوزه‌ها بر اساس وظایف عمل می‌کند.

وی با بیان اینکه این اداره‌کل در راستای طرح شاهد شکل گرفته است، ادامه داد: برای انجام فعالیت تابع یک ساختار هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی در قالب طرح شاهد تصویب کرده است. 

رزاقی با بیان اینکه رئیس شورای ستاد مرکزی شاهد در آموزش و پرورش معاون پرورش و فرهنگی است، گفت: هر آن چیزی که در مدارس شاهد اعم از ثبت‌نام و برنامه اتفاق می‌افتد در شورای ستاد مرکزی مصوب می‌شود.

وی اضافه کرد: در آخرین اساسنامه و با استفاده از آیین‌نامه استمرار، سه مأموریت شامل «رسیدگی و ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی طرح شاهد و پراکنده»، «ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت ، جهاد و شهادت و پیگیری» و «رسیدگی به امور حقوقی فرهنگیان ایثارگر» در اداره‌کل شاهد و ایثارگران پیگیری می‌شود.

مدیرکل شاهد و ایثارگران با اشاره به استانداردسازی مدارس شاهد، گفت: بر این اساس تصمیم گرفتیم مدارس شاهد را به سمت سبک منسجم ببریم و محتوای فعالیت‌ها متناسب با شرایط فرهنگی، اجتماعی و بومی مدارس قابل انعطاف باشد؛ مدارس شاهد علاوه بر ساعت رسمی، ساعات ملی دارد. 

 وی اضافه کرد: زمانی که نمایندگان مجلس به دنبال جمع کردن مدارس خاص بودند، مدارس شاهد جزو مدارس خاص قرار نگرفت چون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد. 

رزاقی به روند ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس شاهد اشاره کرد و گفت: مصوبه تغییرات ثبت‌نام را از شورای مرکزی شاهد دریافت کردیم و برای ورودی اول، هفتم و دهم در سامانه سجا داریم که پیش‌ثبت‌نام پایه اول از ابتدای خرداد آغاز شده و تا ۲۰ خرداد ادامه دارد؛ پیش‌ثبت‌نام پایه هفتم از اول تا ۱۴ تیر و پیش‌ثبت‌نام پایه دهم از ۵ تا ۲۱ تیر انجام می‌شود.

وی افزود: بعد از پایان ثبت‌نام، از تاریخ 20 خرداد تا 27 خرداد در پایه اول ابتدایی از تاریخ 17 تا 27 تیر در پایه هفتم و از تاریخ 24 تیر تا 31 تیرماه مدارک دانش‌آموزان توسط ستاد ثبت‌نام مدرسه بررسی شده و در سامانه سجا تأیید می‌شود و سپس برحسب ظرفیت مدرسه که از طریق استان یا منطقه تعیین شده است، از افرادی که امتیاز لازم را کسب کرده‌اند برای ثبت‌نام دعوت می‌شود و افرادی که مدارکشان کامل بود ثبت‌نام قطعی می‌شوند.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: افرادی که مدارکشان مورد تأیید ستاد ثبت‌نام مدرسه بوده است در پایه اول ابتدایی از 27 خرداد تا 3 تیر، در پایه هفتم از28 تیر تا 3 مرداد و در پایه دهم از اول تا 15 مرداد، فرصت مراجعه و قطعی کردن ثبت‌نام در مدرسه را دارند.

وی با بیان اینکه طرح شاهد شامل فرزند شهید، فرزند جانباز دارای بالاتر از ۲۵ درصد جانبازی و فرزند آزاده با ۳ سال سابقه آزادگی است، اضافه کرد: بعد از ثبت‌نام، مدارک دانش‌آموز در ستاد ثبت‌نام مدرسه بررسی می شود و در صورت صحت، تأیید می‌‌شود.

رزاقی افزود: این افراد در سیستم ثبت نام امتیازات خاص خود را دارند مثلاً رزمنده به ازای هر روز حضور در جبهه یا جانباز به ازای هر درصد از جانبازی و فرهنگیان به ازای هر سال سابقه امتیازی دارند؛ وقتی فرد اعلام می‌کند فرهنگی با 25 سال سابقه هستم، سیستم به او امتیاز می‌دهد و فرد متوجه می‌شود که چند امتیاز دارد.

وی در مورد شرایط ثبت‌نام دانش‌آموزان غیرشاهد در مدارس شاهد، بیان کرد: پیش‌ثبت نام مدارس شاهد برای همه دانش‌آموزان بلامانع است ولی طبیعی است که امتیاز افراد عادی کمتر از دیگران باشد؛ در سیستم ثبت‌نام، امتیازات از صفر شروع می‌شود و فردی که امتیاز پایین دارد زمانی شرایط ثبت‌نام در مدارس شاهد را خواهد داشت که بخشی از ظرفیت مدرسه خالی مانده باشد.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: تا امروز تقریبا نزدیک به 16 هزار دانش‌آموز طرح شاهد داشته‌ایم که با احتساب فرزند جانباز ۲۵ درصد، آمار آنها به حدود 33 هزار دانش‌آموز در طرح شاهد می‌رسد؛ در حدود ۲۰۰هزار دانش‌آموز جامعه ایثارگر داریم که شامل فرزندان و نوه‌های رزمندگان هستند و در حدود 180 هزار دانش‌آموز هم دانش‌آموز حافظ قرآن، فرهیخته علمی یا فرزندان خیرین مدرسه‌ساز و همکاران فرهنگی و سایر افراد غیرایثارگری هستند که امکان ثبت‌نام در این مدارس را داشته‌اند و تقریبا نزدیک به ۶۵درصد جامعه آماری این مدارس را جامعه ایثارگری به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه پیش ثبت‌نام مدارس شاهد فقط در saja.medu.ir انجام می‌شود، اظهار کرد: با توجه به تعداد زیاد متقاضیان ثبت‌نام در مدارس شاهد، متأسفانه در فضای مجازی، بعضی سایت‌های جعلی ایجاد شده‌اند که با دریافت پول از خانواده‌ها مدعی ثبت‌نام آنها در مدارس شاهد هستند.

وی با تأکید بر لزوم نهایی کردن ثبت‌نام توسط خانواده‌ها، گفت: برای تکمیل شدن فرایند ثبت‌نام، دریافت کدرهگیری پس از اتمام مراحل ثبت‌نام لازم است و خانواده‌ها باید توجه کنند که در صورت عدم دریافت کد رهگیری از طریق گزینه «دریافت کد رهگیری» در انتهای صفحه، ثبت‌نام آنها نهایی نخواهد شد.

رزاقی افزود: پس از انجام مراحل بالا، خانواده‌ها می‌توانند برای اطمینان خاطر از انجام صحیح فرایند ثبت‌نام به سامانه سجا مراجعه و مشخصات دانش‌آموز را وارد کنند اگر ثبت‌نام فرزندشان در مدارس شاهد نهایی شده باشد، برای آنها نمایش داده می‌شود در غیر این صورت مجدد مراحل ثبت‌نام را طی کرده و حتماً کد رهگیری دریافت کنند.

مدیرکل شاهد و ایثارگران وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سیاست ما گسترش مدارس شاهد نیست، ادامه داد: مدارس الگو در شاهد، مدرسه‌ای است که‌ قوانین و مقررات آموزش و پرورش را به خوبی انجام دهد و البته فعالیت در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت یکی از برنامه‌هاست.

وی با بیان اینکه‌ ۱۳۵۰ مدرسه شاهد داریم، اظهار کرد: تعداد دانش‌آموزان مدارس شاهد ۳۹۱ هزار و‌۸۱۳ نفر است و پیش‌بینی در سال تحصیلی جدید این عدد به ۴۰۰ هزار نفر برسد؛ در پیش ثبت‌نام پایه اول دبستان مدارس شاهد تاکنون ۵۷ هزار دانش‌آموز ثبت‌نام شدند و این در حالیست که در سال گذشته در پایان ثبت‌نام کلاس اول، ۶۳ هزار نفر ثبت‌نام کردند.

رزاقی با بیان اینکه شهریه مدارس شاهد تحت عنوان کمک سرانه مشارکت با ستاد مرکزی شاهد است، گفت: این رقم نسبت به سال قبل ۲۰ درصد افزایش داشته است. که این رقم در دوره ابتدایی حداقل ۴۵۰ هزار تومان و حداکثر ۹۲۰ هزار تومان، در متوسطه اول حداقل ۵۳۰ هزار تومان و حداقل یک میلیون و ۵۰ هزار تومان و در دوره متوسطه دوم حداقل ۶۴۰ هزار تومان و حداکثر یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

وی به تعداد ایثارگران اشاره کرد و افزود: حدود ۵ هزار معلم شهید، ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید، ۲۵ هزار جانباز ، ۵ هزار آزاده و ۷۱ هزار رزمنده در وزارت آموزش و پرورش داریم و ۳۶ هزار نفر بستگان شاغل در آموزش و پرورش داریم.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول